dinsdag 25 mei 2010

San Francisco en Alcatraz

Hoi allemaal,

Gisteren geen bericht kunnen plaatsen omdat we geen internet hadden, vandaag dus weer een 2 daags verhaal.

Maandag 24 mei

Vandaag vroeg opgestaan om naar Cruise Amerika te gaan voor het vervangen van de spiegel, we zijn er om 8 uur en worden meteen geholpen, de spiegel is binnen no time vervangen en we kunnen verder. We gaan naar de campground candlestick RV park waar we twee nachten zullen blijven. De rit erheen is een gekkenhuis, niet normaal meer wat een druk verkeer, maar liefst 10 rijbanen naast elkaar. Uiteindelijk komen we na één keer verkeerd te zijn gereden bij de camping aan. We checken in en gaan dan met de shuttlebus naar het centrum van San Fransisco. Het is bewolkt en fris dus helaas weer een lange broek met trui aan. Daar aangekomen nemen we de cable car naar boven, het is alsof de tijd hier heeft stilgestaan, de cablecars zijn klein maar doeltreffend en ze brengen je helemaal naar boven van de verschrikkelijk onvoorstelbaar steile straten, de stijging is op sommige punten maar liefst 31,5% zo steil hebben we ze nog nooit eerder gezien. Na de rit eerst maar eens een bakkie Starbucks doen en daarna lopen we naar de Fishermanswarf, een bekende plek aan de baai van Frisco en gelukkig breekt de zon nu door en wordt het toch wat warmer. Op pier 39 van de fishermanswarf liggen op het einde honderden zeeleeuwen die er zijn aangespoeld tijdens de aardbeving van 1989 en nooit meer zijn weggegaan, het is een vreemd, grappig gezicht om al die zeeleeuwen over en op elkaar te zien liggen, ze zijn vreselijk lui en maken een herrie van jewelste, we kunnen er wel uren naar kijken. Vooral de kleintjes zijn aandoenlijk met die grote ogen. Hierna lopen we nog wat rond in de stad en gaan naar de Golden Gate bridge, die moet je gezien hebben als je in SF bent natuurlijk. Het is nogal ver lopen dus we besluiten om fietsen te huren, met die huurfiets gaan we naar de golden gate, hij is prachtig om te zien. Na daar weer wat mooie plaatjes te hebben geschoten fietsen we terug naar het verhuurbedrijf om de fietsen weer in te leveren. Daarna gaan we weer richting pier om kaartjes te gaan kopen voor Alcatraz, de wereldberoemde gevangenis op een eiland. Geen kaartjes meer te koop voor vandaag dus morgen nog maar een dagje in San Francisco blijven, we liggen voor op ons geplande reisschema dus dat kan best. Na de kaartjes te hebben gekocht gaan we nog een hapje eten op pier 39 en daarna gaan we weer met de cable car terug naar de halte waar het shuttlebusje van het park ons op komt halen. We zijn doodmoe maar we hebben genoten van deze, ook weer, prachtige dag.

Dinsdag 25 mei

Vandaag gaan we weer met de shuttlebus naar het centrum van San Francisco. We gaan vandaag alleen naar Alcatraz, de wereldberoemde gevangenis waar Al Capone heeft gezeten en waar veel films over zijn gemaakt. We treffen het weer niet met het weer want het regent pijpestelen en we zijn zeiknat. We moeten met de boot naar het eiland, the rock, en gaan daar aan wal. We krijgen een guided audiotour in het Nederlands, het zien van de cellen maakt erg veel indruk op ons, het idee dat mensen jaren van hun leven in een cel van 2x3mtr hebben doorgebracht met niet meer dan een dun matrasje op een stalen bedje, een uit de muur uitklapbaar tafeltje en stoeltje en een wc pot. Ze zullen het wel verdiend hebben, maar toch……….stel dat je er onschuldig gezeten hebt, bah je had er geen leven dat is duidelijk. Ook als bewaker had je er niet erg best, het was een hondenbaan. Na de rondleiding te hebben gehad gaan we weer naar de boot om terug naar het vaste land te gaan. Het regent nog steeds en we hebben het ook erg koud gekregen nu, we zoeken een tentje op om wat te eten en op te drogen en gelukkig is het droog geworden als we weer naar buiten gaan. We lopen nog een keer langs de zeeleeuwen en gaan dan richting cable car om de shuttlebus terug te nemen naar de camping. Shit……….terwijl we erin zitten stopt de cable car halverwege de rit en de bestuurder krijgt via de portofoon door dat ie niet verder mag rijden omdat de wegen zijn afgezet vanwege een bezoek van president Obama. We moeten er dus uit en moeten een flink stuk lopen om de shuttlebus niet te missen om 18uur. We zien onderweg inderdaad overal politie en beveiligingsmensen rondlopen maar de presidentiële auto hebben we net niet kunnen zien. Gelukkig komen we op tijd bij de bus en kunnen mee terug naar de camping. Nog even een was draaien en morgen weer verder richting Los Angeles waar het hopelijk wel mooi weer is. We hebben er goede hoop op omdat het een stuk zuidelijker ligt. We vonden het bezoek aan San Francisco heel mooi maar ook erg duur, de dollars vliegen je portemonnee uit, het is niet normaal hoe duur hier alles is.

weer heel veel lieve groetjes allemaal vanuit de states.

1. Ik geniet echt enorm van jullie verhalen! Denk dat als jullie terug zijn, we een heel weekend bij jullie moeten zitten om de foto's te bekijken en nog meer prachtige verhalen te horen ;)

2. Marion en Eric,

wat een mooie verhalen. Je ziet a.h.w. voor je.
    Mooie foto's!!
    Geniet nog maar lekker. Het weer is hier ook 3 keer niks.

Groetjes en kusjes van de buurtjes.