zaterdag 15 mei 2010

Monument Valley

Marion geniet van de Grand Canyon

Hallo allemaal,

We hebben weer een hoop meegemaakt dus het wordt een lange blog deze keer, ga er maar goed voor zitten.
Gisteren erg vroeg opgestaan omdat we niet meer konden slapen. We zaten al om 6.30u te ontbijten en om 7.30 waren we al in NP de Grand Canyon. Jezus wat is het koud daarboven. We hadden het al wel gevoeld toen we wakker werden, het was rond het vriespunt geweest in de nacht! en hadden dus maar uit voorzorg warme kleren aangedaan, dat was geen overbodige luxe bleek nu.
We zagen in eerste instantie nog niks, we namen de shuttle bus die door het hele park rijdt en stapten bij het eerste viewpoint uit. Na een paar meter lopen op het pad omhoog stonden we ineens aan de rand van de Canyon. Sjeeeetje wat een overweldigend natuurschoon. Zoiets moois hebben we geen van beiden ooit eerder gezien. Het is niet te omschrijven wat je precies ziet maar het is zo mooi dat ik er emotioneel van werd. Het is echt wel het aller mooiste natuurverschijnsel wat ik in mijn leven heb gezien. We pakken steeds de shuttle bus en rijden van viewpoint naar viewpoint. We blijven maar foto’s maken en op een gegeven moment spotten we zelfs de zeer zeldzame Californische condor(er zijn er nog maar 50 over) die een spanwijdte heeft van maar liefst 2,7mtr. Helaas laat hij het laatste niet aan ons zien en blijft onverstoord op zijn nest zitten. Jammer dat we hem niet zagen vliegen. Na het laatste viewpoint gaan we terug met de bus naar het parkeerterrein waar we de camper oppikken om zelf naar het uiterste punt te rijden, nml de dessert view. Ook weer heeeel erg mooi en niet te beschrijven, de canyon is op elke plaats weer anders.
Toen we om 16u alles hadden gezien wat we perse wilden zien zijn we gaan rijden richting monument Valley die we morgen willen bezoeken. In eerste instantie in het campingboek gekeken, er was een camper plek vlakbij dus die wilden we nemen. Bleken we in eerste instantie 19mijl tever gereden te zijn, terug gereden en de goede afslag gepakt en daar bleek er geen camping meer te zijn, ondertussen was het 20.15u , pikdonker en we waren doodmoe en chagrijnig van het lange rijden, we waren inmiddels 4 uur an het rijden. we hadden het zo gehad en omdat het pikdonker was en geen verlichting op de wegen hebben we de camper gewoon langs de kant van de weg gezet, dan maar voor een nacht wildcamperen al is het verboden in Amerika, mocht er een agent langskomen dan leggen we het wel uit. We gaan niet meer rijden, we maken wat te eten en ruimen de boel op. Nog even nakletsen met een wijntje en onder de wol. Doodmoe maar voldaan na een fantastische mooie dag.
Vandaag weer erg vroeg op(ons dag en nachtritme gaat nog steeds niet lekker), omdat we niet op een camping stonden,konden we de oven niet gebruiken en zijn dus meteen na het opstaan en wassen weggereden om bij de Mac een ontbijtje te nuttigen. We waren al om 7uur bij de Mac ,na het ontbijt nog even tanken en daarna richting Monument Valley. Hier aangekomen mogen we niet met de camper zelf rondrijden en zijn dus verplicht om een jeeptour met gids te nemen. Achteraf hebben we daar zeker geen spijt van want we kregen veel uitleg en hebben veel meer gezien dan we hadden kunnen zien als we zelf hadden gereden, met gids kom je nml ook in delen van het park waar je met eigen auto niet mag komen. Ook hier is het weer een schitterend natuurverschijnsel, ook weer niet te omschrijven, heel anders maar zeker niet minder mooi dan de Grand Canyon. Je waant je midden in het wilde westen, veel westerns zijn hier ook opgenomen. Het is er overweldigend stil en op een gegeven moment geeft de gids aan dat we tegen een steile wand moeten gaan liggen en naar boven moeten kijken, daar zien we een prachtig schouwspel van de natuur en ondertussen speelt de gids op zijn Indiaanse fluit, zoooo mooi en sereen met een prachtige akoestiek onder de rotsen. Het zoveelste kippenvel moment van deze vakantie en we zijn nog maar een paar dagen onderweg. Na de jeeptour nog even in het restaurant wat gegeten en op weg richting Lake Powel waar we een camping zoeken. De eerste bleek vol te zitten dus we moesten een andere opzoeken, gelukkig was daar nog een plaatsje vrij en staan we nu op een prachtige plek aan het meer. Morgen naar Antilope Canyon.

groetjes weer vanuit het verre Amerika

1. Sjonge wat een blog weer. En ik kan het me heel goed voorstellen dat je helemaal wordt overmand door emotie als je naar zo iets prachtigs kijkt luistert en ervaart. Ben nu alweer benieuwd naar de volgende blog!

Gr. Michael

2. En wat een schitterende foto trouwens van monument valley!

3. Geweldig wat jullie beschrijven! Maar ook fantastisch dat we mee kunnen genieten via de techniek. Helger heeft bijna 40 jaar geleden de Grand Canyon ook gezien, maar volgens mij was het toen heel wat primitiever (hoewel ook toen natuurlijk al heel toeristisch). Een camper is voor een dergelijke reis toch wel een uitkomst!
    Veel plezier verder en we lezen graag mee.
    Karin

4. Wat gaaaaaaaaaaaaaaaaaf !
    Kijken weer uit naar jullie volgende verhaal.

Heel heel heel veel plezier nog!

X ons

5. Foto's, ja ja. Lekker postkaarten in zitten scannen thuis en Marion er in gefotoshopt zekers! ;-)
    Jeetje wat mooi zeg! Geniet er van!