woensdag 2 juni 2010

laatste nachtje USA

Gisteren zijn we aangekomen op een RV resort in Mesa(voorstad van Phoenix) waar we de laatste camperdag doorgebracht hebben. Een heerlijk resort, speciaal voor 55+ dus lekker rustig.
We hebben het zwembad en de hottub voor ons alleen, wat een luxe. Onderweg hierheen hebben we nog 3 caches gedaan. Vanmorgen hebben we de koffers ingepakt en de camper schoongemaakt om daarna richting Cruise Amerika te rijden om hem in te leveren.
We rijden eerst even langs het Holliday Inn hotel om onze koffers alvast te droppen. Het hotel is niet ver van Cruise Amerika dus we kunnen lopen, maar liefst wel zonder koffers natuurlijk.
We krijgen meteen een kamer ondanks dat het nog vroeg in de ochtend is. We dumpen daar de koffers aan gaan de camper inleveren. Na daar de formaliteiten te hebben afgehandeld lopen we terug naar het hotel om daar nog even van het zwembad ed te kunnen genieten. Enne........ wat ziet dat bed er heerlijk uit, is wel even wat anders dan een camperbed! Vanavond vroeg naar bed want om 5uur staat er een taxi voor de deur om ons naar de luchthaven te brengen. We hopen dat jullie van onze verhalen hebben genoten. Wij hebben in elk geval super genoten van deze geweldige reis, het was onze mooiste vakantie ooit dat is een ding wat zeker is.

Groetjes voor de laatste keer vanuit de US, Bye bye allemaal , tot in Nederland!!

maandag 31 mei 2010

Joshua Tree National Park en Saguaro Nat Park

Hoi allemaal, gisteren hadden we geen internet dus vandaag weer een dubbel verhaal.

Zondag 30 mei

Vandaag zijn we naar Joshua Tree National Park geweest. We hadden ons er eigenlijk niks van voorgesteld maar het was werkelijk zooooo prachtig, dit hadden we zeker niet verwacht. We kijken onze ogen uit en kunnen maar niet stoppen met fotograferen. De Joshua tree is geen boom zoals je zou verwachten maar een soort Yuccaplant en en zijn hier ook allerlei beesten. We zien oa een ratelslang en meerdere kangeroe ratten, erg grappige beestjes om te zien. Na het bezoek aan Joshua Tree gaan we verder richting Tucson, we vinden een KOA campground bij Blythe. We installeren ons op deze camping die heel mooi gelegen is aan de coloradoriver en gaan meteen even lekker zwemmen. Het blijkt een camping waar veel jeugdige watersporters komen en het is er niet echt rustig. Een stelletje patsers allemaal zijn het hier met hun grote speedboten en jetski’s en overal gettoblasters. Maar het is maar voor één nachtje dus dat houden we wel vol. Het is vandaag echt snikheet en nu nog, het was dik 40 graden, wat een verschil met een paar dagen geleden, toen hadden we nog vorst en moest de kachel aan, nu zijn we heel blij met de airco in de camper, anders was het binnen niet te harden. Morgen gaan we door naar Tuscon.

Maandag 31 mei

Vandaag waren we al om 6 uur wakker vanwege de hitte. Omdat de airco nogal herrie maakt hadden we die uitgezet toen we naar bed gingen. We staan dus maar op nu we toch wakker zijn, dan zijn we ook lekker vroeg op pad- Om 7.45u rijden we de camping al af, en dan is het al snikheet, zo rond de 30 graden, dat beloofd wat voor vandaag. We rijden richting Tucson waar we Saguaro gaan bezoeken en de old Tuscon studios. Saguaro (Sa waa ro) is een hele grote cactus en in dit park staat het er vol mee. Het is de typische cactus die kenmerkend is voor Arizona. Het is wel apart om ze met zoveel bij elkaar te zien, er zitten echt reuzen tussen van ca 16 meter hoog, deze zijn rond de 200 jaar oud en sommige staan nog in bloei. Jammer dat de bloeitijd eigenlijk net voorbij is. Na het park gaan we naar de old Tucson studio’s waar ooit high chapparel, little house on the prairie en diverse films met oa John Wayne opgenomen zijn. Het is zo’n typisch wild west gebeuren met saloon, postkoets en dat soort dingen. De oude filmsets zijn bewaard gebleven en dat is wel leuk om te zien omdat wij in onze jeugd deze series en films gezien hebben. Het is wel heeeeeel erg heet vandaag dus lang houden we het niet vol buiten, de temperatuur ligt zo dik in de 40 graden in de schaduw. Om 17u sluit het park en gaan we een camping opzoeken, we vinden er een langs de snelweg met een heerlijk zwembad, spa en heerlijk rustig in tegenstelling tot gisteren, wat een weldaad. Na het eten gaan we nog even lekker zwemmen en sluiten de dag af met een glaasje wijn, Nog 2 nachtjes in de camper slapen en dan zit het er op. We hebben alles gezien wat we wilden zien en konden als bonus nog de dingen doen die we vandaag deden, die hadden we niet gepland nml. Het was een prachtige reis maar na 3 weken is het mooi geweest en willen we toch wel waar naar huis. Morgen rijden we naar Phoenix waar we ergens in de buurt van Cruise America zullen overnachten. Dat zal nog een kleine 100 mijl zijn. Woensdag morgen kunnen we dan makkerlijk voor 11uur de camper inleveren en op ons gemak naar het hotel gaan waar we nog zullen overnachten voordat we Donderdag om 6.30u moeten vliegen van Phoenix naar Atlanta en vervolgens naar Amsterdam waar we Vrijdag om 8.30u Nederlandse tijd zullen landen als alles goed is. We hebben dan totaal 3200 miles gereden(ca 5000 km)

Groetjes vanuit Tucson

zaterdag 29 mei 2010

Los Angeles en Hollywood

Zaterdag 29 mei
Vandaag is Los Angeles ons doel, we vertrekken na het ochtendritueel en het is ongeveer 40 minuten rijden. Aangekomen in LA rijden we eerst een poos rond op zoek naar Beverly hills, uiteindelijk vinden we ze wel maar waar wonen nou die sterren? Er staan zat kasten van huizen maar we weten niet wie waar woont en komen ook geen bekendheid in het wild tegen. Vervolgens rijden we in deze drukke stad verder naar Hollywood, we vinden uiteindelijk na lang zoeken een parkeerplek waar we onze camper neer mogen zetten maar wel voor de hoge prijs van $30,00 omdat we meerdere plekken nodig hebben. Maar goed, je moet dat bakbeest toch een keer kwijt als je nog iets wilt zien dus we doen het maar. We lopen Hollywood Boulevard op waar we even lekker op een terras gaan zitten mensen kijken, daarna lopen we verder naar de walk of fame. We kopen nog wat souvenirtjes en gaan terug naar de camper om naar het bekende Hollywood sign te gaan zoeken. We rijden een paar keer hetzelfde stuk snelweg heen en terug maar komen er niet, uiteindelijk maar eens bij een benzine station gaan vragen en daar wijzen ze ons de weg. Het valt niet mee om er te komen met de camper, LA is duidelijk niet bedoeld voor campers, maar we komen er en maken wat foto’s om daarna LA te verlaten want meer dan Hollywood heeft de stad eigenlijk niet te bieden. Het is gewoon een enorm grote, drukke , overbevolkte stad die verder niet echt bezienswaardigheden heeft. Ja de Universal studio’s maar om daar naar binnen te mogen moet je maar liefst $70,00 pp neertellen en dat hebben we er niet voor over. Wat een drukte op de weg, 6 rijbanen naast elkaar en nog dikke files. We komen rond 17u aan bij een KOA camping bij Banning en installeren ons daar. Nog even een frisse duik in het zwembad en daarna eten. Morgen willen we verder naar Joshua Tree national park. Als we het halen willen we ook nog saguaro national park bij Tuscon bezoeken, maar even kijken of het er nog inzit, nog 3 hele dagen en dan moeten we de camper in gaan leveren. Dan is het mooi geweest en hebben we heel veel gezien.

vrijdag 28 mei 2010

camperen in Amerika

Even een verhaaltje over het camperen in Amerika.
Het is in Amerika allemaal heel anders dan in Europa om te camperen.
De campers en caravans heten om te beginnen RV's (recreational vehicles) en zijn zonder uitzondering stukken groter dan in Europa. De eerste dagen wisten we gewoon niet wat we zagen, complete touringcars met daarachter dan ook nog eens een gewone auto, of aanhanger met motor of quads. De caravans, oftewel trailers, hangen ze niet net als bij ons met een trekhaak achter de auto maar met een speciale adapter wordt die aangesloten op de pick up truck. De afmetingen zijn zoals gezegd enorm en dan hebben ze ook nog zogeheten slide out's, dat is dan een deel wat je kunt uitschuiven om nog meer extra ruimte te creëren, alsof het allemaal al niet groot genoeg is.
Zoals jullie konden lezen waren we een paar dagen geleden uitgenodigd door onze Amerikaanse buren om een kijkje binnen te nemen en het zijn gewoon huizen op wielen.
We dachten dat we er nu wel aan gewend waren en dat het niet meer groter kon dan wat we al gezien hadden maar vanmiddag zagen we er hier op de campground een die maar liefst 54 feet is, dat is 16,5 meter!!! daar lijkt onze camper van 7,7o meter wel een dwergje naast. Het installeren van de camper is veel makkelijker dan in Europa, ze hebben hier op elke campground een kinderlijk eenvoudig systeem om je camper aan te sluiten op de waterleiding , afvoer en electra. je hoeft dus niet net als in Nederland de campertanks eerst te vullen om water te hebben. Dat doe je wel voor onderweg maar op de camping is dat dus niet nodig. Ook je vies watertank hoef je dus niet bij een speciaal punt te gaan legen en ook de wc hoef je niet apart leeg te gaan maken, alles gaat gewoon meteen het riool in. Echt een heel handig systeem. Verder heb je hier ook een agregaat in de camper zodat je ook de magnetron, oven en airco kunt gebruiken als je niet aangesloten bent op de stroom van een camping. Allemaal wel wat luxer en handiger dan in Nederland dus. Ook heeft bijna elke camping bij de kampeerplekken een picknicktafel met banken, een bbq en een firepit om een vuurtje te maken. Verder is elke auto hier een automaat wat ook wel heel erg prettig rijden is, niet schakelen dus alle aandacht op de weg. De wegen zijn in tegenstelling tot onze verwachting over het algemeen wel van erg slechte kwaliteit,vooral vanaf San Francisco, de snelwegen zijn wel erg breed met soms in grote steden wel 10 rijbanen naast elkaar, maar de kwaliteit is ronduit belabberd, soms rammelt alles in de camper van hier tot Tokio en vliegt er wel eens een laatje of zo open. Maar goed alles went en ook de slechte wegen wennen wel. Nog 5 dagen en dan zit het camperen voor ons erop hier in Amerika. Ik ben benieuwd of we nóg een grotere tegenkomen als vandaag maar ik kan het me niet voorstellen.

luierdag aan Malibu Beach RV park

Hoi allemaal,

Vandaag een luierdag, niet veel gedaan. Eerst lekker op ons gemak buiten ontbeten, daarna paar uurtjes naar het strand geweest. We hebben daar het strand voor ons alleen, we zien een groep pelikanen en we spotten zelfs een aantal dolfijnen vlakbij de kust, echt supergaaf! Vanmiddag nog een cache vlakbij de campground gedaan en daarna lekker zitten lezen bij de camper. Het weer is prima alleen staat er vanaf vanmiddag ineens wel een stevige wind, jammer. S’avonds lekker gebbqt en nu zitten we nog lekker buiten bij de camper na te genieten.

Omdat er vandaag niet zoveel te melden is zal ik nog een apart blogje maken over het camperen in Amerika.

greeeetzzzz uit de states.

donderdag 27 mei 2010

Malibu

Donderdag 27 mei

Vandaag gaan we verder rijden richting Malibu waar we een dagje willen gaan luieren op het strand. We rijden deels snelweg en deels weer de mooie kustweg en doen onderweg nog een paar caches. We eten nog even een hapje bij Dennies, nou ja zeg maar gerust een hap want de burgers en porties zijn hier in Amerika bepaald niet kinderachtig. Een halve portie kan ook dus ik bestel maar een halve portie nacho’s, als ze het bestelde brengen sta ik verbaasd van het enorme bord wat ik krijg, als dit een halve portie is wil ik de hele wel eens zien, niet normaal wat een hoeveelheid. Ook de door Eric bestelde burger is enorm. Maar het eten smaakt heerlijk. Na het eten rijden we verder en komen tegen 17u op de camping aan die aan het strand van Malinbu ligt. We schrikken ons rot van de prijs voor 2 overnachtingen, morgen begint het feestweekend vanwege memorial day die a.s. Maandag is en dus betaal je dikke prijzen. Ook is dit weekend de start van het hoogseizoen dus de prijzen vliegen meteen omhoog. En we vonden de campings al niet bepaald goedkoop hier ten opzichte van Europa. Maar goed, we nemen een plekkie voor 2 dagen want we zijn er aan toe. Het is wel een schitterende plek met uitzicht op de Pacific Ocean én op het huis van Cher, én het is eindelijk warm genoeg om een keer buiten te eten. We gaan na het eten nog lekker de hottub in om heerlijk te ontspannen en daarna gaan we terug naar de camper waar we lekker gaan zitten lezen en wat internetten. Morgen ff lekker niksen, ook wel weer een heerlijk vooruitzicht!

Groetjes vanuit Malibu beach

kustroute richting Los Angeles

Hoi allemaal,

gisterenavond op de campground hadden we geen internet, nu zijn we verder aan het rijden richting LA en staan even op een parkeerplaats bij een motel en daar hebben we dus internet. Snel maar ff een berichtje plaatsen dus.

woensdag 26 mei
Om 9.15u vertrekken we van de campground richting zuiden. We willen naar Los Angeles maar de rit is te lang om in een dag te doen dus we kijken wel waar we uitkomen vandaag. We rijden de kustweg die prachtig is, we stoppen regelmatig om wat foto’s te maken en belanden uiteindelijk rond 19u op een KOA camping in San Louis Obispo. Onze zeer aardige Amerikaanse buren nodigen ons meteen uit om vanavond bij hun op visite te komen. We gaan eerst even de hottub in om te ontspannen na een lange dag achter het stuur en daarna gaan we nog even bij hun zitten. Het zijn heel aardige mensen die het hemd van hun lijf vertellen, ze hebben een prachtige motorhome van 6 jaar oud en als de buuf vraagt of we hem van binnen willen bekijken grijpen we meteen onze kans, we waren al de hele vakantie nieuwsgierig naar hoe zo’n grote camper en nu van binnen uitziet dus die kans lieten we niet gaan en we gingen mee binnen kijken, wat een ding zeg, gewoon een klein appartementje op wielen met alles erop en eraan, zelfs 3 tv’s aan boord, niet te geloven. Prachtig gewoon en Mike vertelde dat hij er maar $38.000,00 voor betaald heeft, ik denk dat zo’n camper in Nederland zeker 2 ton zou kosten. We komen maar moeilijk bij ze weg maar uiteindelijk gaan we toch naar onze eigen camper om naar bed te gaan. Morgen willen we niet te laat vertrekken richting Malibu, vlakbij Los Angeles om daar een paar dagen te blijven, als het weer tenminste mee wil werken want we begrepen van onze buren dat het voor de tijd van het jaar erg koud is. Normaal gesproken is het hier in Californie ca 35 graden en nu maar rond de 20 graden wat dus voor hun begrippen erg koud is. Hopelijk morgen dus beter want dat is weer zo’n 300 km zuidelijker dan waar we nu zijn.

groetjes maar weer vanuit de states...........